top of page

7 VRAGEN AAN FLORIS SLIKKER, EIGENAAR VAN FILO

_DSC1621, w4.jpg

WIE IS FLORIS?

​

​​“Ik woon met mijn gezin, mijn vrouw Ira en twee kinderen Lonneke en Oscar, in het landelijke Groene Hart tussen Leiden en Alphen aan den Rijn. Hier heb ik ook mijn kantoor. Daarnaast heb ik ook twee studerende kinderen uit mijn eerste huwelijk: Livia en Olivier. Mijn vrije tijd besteed ik aan sport, tuinieren en klussen aan mijn oude boerderijtje. Mensen omschrijven mij als communicatief, secuur en professioneel. Ik ben iemand die je 24 x 7 kunt bellen voor hulp, advies of om te sparren op zakelijk of persoonlijk vlak. Daarnaast heb ik discretie en integriteit hoog in het vaandel staan."

​

​

WAAROM BEN JE FILO GESTART?

 

“Tijdens mijn carrière ben ik meerdere malen gevraagd om headhunter te worden. Mensen uit de sector zagen dat potentieel eerder dan ikzelf. Toen ik uiteindelijk bij een bureau terecht kwam, was dat echter niet meteen succesvol. Te veel bureaus zijn gericht op het snel halen van targets, scoren. Ik vind dat het opbouwen van een goede relatie met een klant het uitgangspunt moet zijn.  Mijn mensgerichte aanpak levert een beter resultaat op voor de kandidaat én de klant. Om aan deze visie invulling te geven ben ik in 2008 met Filo gestart.”

​

​

WAAROM JE INDUSTRIESPECIALISATIE?

 

“Ik heb een klik met mensen en organisaties die in de maakindustrie werken. Het is een no-nonsense mentaliteit, een cultuur zonder poeha. We hebben het over tastbare producten en organisaties, gericht op innovatie. Een specialisatie betekent ook dat ik sneller kan schakelen en een betere adviseur voor mijn klanten ben. De disciplines bij de verschillende klanten vertonen vaak veel overeenkomsten, zoals operations en R&D. Maar ook bij functies zoals een CFO of CEO, speelt vaak dezelfde problematiek.“

 

 

WAT IS JE GROOTSTE LEERPUNT? 

 

“Als ik één leerpunt moet noemen is dat er een verschil is tussen een directe ‘fit’ op papier en wat de organisatie in de toekomst nodig heeft. Ik staar me niet blind op een cv. Iemands persoonlijkheid, levenspad, de successen en mislukkingen kennen, is van groot belang of iemand succesvol wordt in een organisatie en functie.”

​

 

TOEKOMSTGERICHT WERVEN?

 

“De wereld van mijn klanten verandert snel. Ook zij hebben te maken met de grote trends zoals sustainability, internationale concurrentie of robotisering en digitalisering. Dat vraagt om leiders die veranderingen snel kunnen adapteren, technologie begrijpen en people managers die de organisatie daarin mee krijgt. Een belangrijke vraag is dan, 'gaat deze persoon ook de transformatie aansturen die zo hard nodig is? Dan is het zaak om juist iemand te halen die een nieuwe dynamiek in de organisatie brengt, gericht op de toekomst.”

​

​

WAAR KUNNEN ORGANISATIES MEER AANDACHT AAN BESTEDEN VIND JIJ?

 

“Successieplanning is een ondergeschoven kindje. Organisaties bereiden zich vaak onvoldoende voor op een wisseling op management- en directieniveau. Met regelmaat komt het vertrek als een verrassing en staat er niemand klaar om het stokje over te nemen. Er gaat zo onnodig veel kostbare tijd verloren. Dit bespreek ik dan ook vaak met mijn klanten.”

​

​

ZIJN ER PLAATSINGEN DIE JIJ JE BLIJFT HERINNEREN?

​

“Hoe je het wendt of keert, mijn werk blijft mensenwerk. Je realiseert je dat jouw rol heel ingrijpend kan zijn in iemands leven. Een nieuwe baan staat immers in het rijtje ‘life events’. Eén plaatsing weet ik me nog als de dag van gisteren te herinneren. Ik kwam met iemand in contact die tevergeefs eindeloos had gesolliciteerd. Een aimabel, bekwaam en uiterst gemotiveerde man van eind vijftig. Ik heb een passende functie voor hem gevonden, waar hij tot zijn pensioen tot volle tevredenheid heeft gewerkt. Dat vind ik mooi.”

bottom of page